Kuntavaalien siirtäminen

Tätä kirjoittaessa on oikeusministeriö juuri linjannut, että vuoden 2021 kuntavaalit siirretään pidettäväksi 13.6. Alkuperäinen päivä olisi ollut 18.4.

Kuntavaalien siirtämiselle ei ollut mielestäni perusteita. Tässä kirjoituksessa kerron miksi.

On ilmeistä, että vaalit on sitä hankalampi järjestää turvallisesti, mitä vaikeampi epidemiatilanne on. Mutta mietitäänpä itse, mitä vaalien järjestäminen edellyttää. Keskeiset periaatteet voi lukea vaikka oikeusministeriön sivuilta.

  • Jokaisella äänioikeutetulla pitää olla mahdollisuus äänestää.
  • Jokainen äänioikeuttaan käyttävä on pystyttävä tunnistamaan.
  • Ääni on voitava antaa siten, ettei kukaan saa tietää, mitä kukin on äänestänyt.
  • Epidemialisäys: Tartuntariski äänestäessä ei saa olla olennaisesti suurempi kuin ilman äänestämistä.

Näiden edellytysten täyttäminen on mielestäni vain järjestelykysymys. Oman äänestyskokemukseni perusteella vaalit on toimitettu Suomessa hyvin, joten haluaisin muuttaa olemassa olevia käytäntöjä mahdollisimman vähän.

Seuraavat vaiheet pitäisi pystyä suorittamaan ilman tartuntariskiä:

  1. Saavutaan äänestyspaikalle.
  2. Tunnistaudutaan vaalivirkailijalle.
  3. Tunnistautumista vastaan saadaan äänestyslipuke.
  4. Siirrytään äänestyslipukkeen kanssa äänestyskoppiin.
  5. Piirretään numero kynällä äänestyslipukkeeseen.
  6. Vaalivirkailijan nähden pudotetaan äänestyslipuke laariin.
  7. Poistutaan äänestyspaikalta.
  8. Poikkeustapausten käsittely – sairaat ja karanteenissa olevat.

Tehdään oikeusministeriön työ nyt heidän puolestaan ja ratkaistaan tämä ongelma.

  1. Saavutaan äänestyspaikalle. Kokemukseni mukaan äänestyspaikalla ei ole koskaan ollut merkittävää ruuhkaa. Pitää toki olla valmius siihen, että suuri määrä ihmisiä tulee kerralla paikalle. Ratkaisu on mielestäni ilmeinen. Ulos merkataan jonotusalue riittävillä turvaväleillä. Sisälle otetaan ihmisiä vain ovella seisovan virkailijan luvalla. Etuovella on laitettava maski kasvoille ja desinfioitava kädet.
  2. Tunnistaudutaan vaalivirkailijalle. Vaalivirkailijalle pitää näyttää henkilöllisyystodistus. Vaalivirkailijan pitää voida ottaa se käteensä ja verrata siinä olevaa kuvaa äänestäjän kasvoihin. Tässä kohtaa kasvomaski on pakko poistaa. Vaalivirkailijan ja äänestäjän välissä tulee olla riittävän suuri pleksi, jotta virukset eivät leviä äänestäjän ja vaalivirkailijan välillä. Pleksissä olkoon aukko, josta henkilöllisyystodistuksen voi antaa virkailijan käteen.
  3. Tunnistautumista vastaan saadaan äänestyslipuke. Kun äänestäjä on tunnistettu ja hän on laittanut maskin takaisin kasvoille, hänelle annetaan äänestyslipuke. Lipuke annetaan samasta aukosta kuin henkilöllisyystodistuskin.
  4. Siirrytään äänestyslipukkeen kanssa äänestyskoppiin. Tähän tuskin tarvitaan mitään erityistoimenpiteitä. Äänestyskopin on syytä olla siinä samassa tilassa, josta äänestyslipukkeenkin saa.
  5. Piirretään numero kynällä äänestyslipukkeeseen. Mikään laki ei käsittääkseni ohjaa sitä, millä välineellä numero kuuluu kirjoittaa lipukkeeseen. Jokainen saa tuoda vaikka oman kynänsä mukanaan. Se voisi hyvin kuulua ohjeistukseenkin. Jos kynää ei ole mukana, voi käyttää äänestyspaikan kynää kuten ennenkin.
  6. Vaalivirkailijan nähden pudotetaan äänestyslipuke laariin. Pleksissä olkoon tätä toimitusta varten toinen aukko.
  7. Poistutaan äänestyspaikalta. Poistuminen tapahtuu eri ovesta kuin sisäänkäynti. Kuulostaa ilmeiseltä, mutta ei taida kaikille järjestäjille olla sitä. Ilta-Sanomien kolumnisti Timo Haapala julkaisi muuan vaalivirkailijalta saaneensa viestin, jossa ongelmaa kuvattiin näin: Äänestäjiä Masalassa on perinteisesti ollut varsinaisena vaalipäivänä reilusti yli 2 000. Vaalihuoneisto on Nissnikun koulun aulassa. Eteisaula on ahdas, samasta ovesta toiset äänestäjät menevät sisään, toiset tulevat ulos. Jonot ovat meillä perinteisesti pitkiä. Viime vaaleissa ulkona oli katkeamaton jono yli 2,5 tunnin ajan.

Poikkeustapausten käsittely – sairaat ja karanteenissa olevat. Tässä kokonaisuudessa on enemmän käsiteltävää, joten otetaan se erikseen.

Kaikki varmasti ymmärtävät, että jos on tajuttomana koko äänestysajan yli, silloin ei voi äänestää. Jos siis on liian sairas äänestämään, ei ole voinut äänestää koskaan aiemminkaan. Älkäämme siis takertuko siihen.

Mietitään heitä, jotka ovat sairaita, mutta toimintakykyisiä. Heitä ei kannata ottaa sisälle äänestyspaikalle. Heitä kuitenkin on kohtalaisen vähäinen määrä äänestyspistettä kohden. Näitä henkilöitä varten voidaan hyvin järjestää äänestäminen drive-in tyyliin. Siellä voitaisi toimia samoin kuin nytkin toimitaan drive-in koronatestauksessa.

Sitten ne karanteenissa olevat… Koska resurssit ovat rajalliset, johonkin on vedettävä raja. Olennaista on se, että jokaisella on ollut mahdollisuus äänestää. Jos henkilö saa karanteenikäskyn ennakkoäänestyksen päättymisen jälkeen, hänellä on mielestäni ollut riittävä mahdollisuus äänestämiseen. Poikkeusjärjestelyjä vaatisivat mielestäni vain ne, jotka on määrätty karanteeniin jo ennen ennakkoäänestyksen päättymistä, ja joilla karanteeni kestää varsinaisen vaalipäivän yli. Tällaisia henkilöitä lienee huomattavan vähän. Heiltä voidaan edellyttää ilmoittautumista poikkeusjärjestelyihin ennen ennakkoäänestyksen päättymistä.

Karanteenissa olevien henkilöiden määrän suuruusluokka on viranomaisilla tiedossa jo hyvissä ajoin, joten tarvittavat resurssit voidaan rajata. Lopullisten järjestelyjen tekoon jäisi viranomaisille viisi päivää, mikäli ennakkoäänestyksen ja varsinaisen vaalipäivän väli olisi sama kuin ennenkin. Siinä ajassa pystytään kyllä järjestämään millainen tahansa henkilökohtainen äänestys ilmoittautuneille.

Mielestäni tässä kirjoituksessa esittämäni toimenpiteet olisivat riittävät, jotta vaalit voitaisi järjestää turvallisesti vakavassakin epidemiatilanteessa. Vaalien järjestämisen pitäisi olla mahdotonta lähinnä silloin, kun kadulla lojuu ruumiita ja yhteiskunnan keskeiset toiminnot ovat häiriintyneet. Sellaista ei ole näköpiirissä. Ja vaikka niin kävisikin, silloin vaalit jäisivät kyllä pitämättä varsin hyvässä yhteisymmärryksessä.

Nyt on siis arvioitu, että huhtikuussa on niin vakava epidemiatilanne, että vaaleja ei voi silloin järjestää turvallisesti. Onko tosiaan niin, että nämä esittämäni toimenpiteet eivät olisi riittäviä? Vai onko tosiaan niin, että näitä toimenpiteitä ei olla jo vuoden kestäneen epidemian aikana keksitty? Ja onko tosiaan niin, että kesäkuussa sitten epidemian oletetaan olevan niin lievällä tasolla, että jotkin toimenpiteet tekevät vaaleista silloin turvalliset? Mutta ne samat toimenpiteet eivät tekisi huhtikuun vaaleista turvallisia?

Mielestäni on ilmeistä, että vaalien järjestelyistä vastaavat tahot eivät ole tehtäviensä tasalla. Heidät on vaihdettava sellaisiin, jotka ovat tehtäviensä tasalla.

2 thoughts to “Kuntavaalien siirtäminen”

  1. Ainakin rokotteita on ehditty antaa suojaamaan äänestäjiä enemmän, asia ei vähäinen.
    Vaaltyön tekeminen ja kaiken maailman esitteiden jakaminen virusta mahdollisesti lievittävää.
    Matka vaalipaikalle ja pois aiheuttaa usealle ongelmia.
    Enemmän aikaa ehdokkaille esittäytyä esim sähköisessä mediassa.
    Asian turvallisuus ei ole pelkästään äänestyspaikan järjestämisestä kiinni.Tosin sielläkin saattaisi tulla ikäviä jonoja.Pidän siirtämistä fiksuna.

    1. Kiitos kommentista, Leena Vekka.

      Rokotteita on varmasti ehditty antaa kesäkuussa enemmän kuin huhtikuussa. Julkisuudessa ei kuitenkaan ole esitetty mitään näkemystä siitä, missä menee raja. Minkä rokotuskattavuuden jälkeen on turvallista järjestää vaalit? Mitkä kaikki ryhmät pitää olla vähintään rokotettu?

      Fyysinen vaalityön tekeminen ja esitteiden jakaminen ym. levittää virusta myös kesäkuussa. Kumpikaan näistä ei kuitenkaan ole edellytys vaalien järjestämiselle.

      Jos matka vaalipaikalle on ongelma niin sitä varten pitää järjestää niitä drive-in äänestyspaikkoja.

      Mitä pidemmällä tulevaisuudessa vaalit ovat, sitä enemmän on ehdokkailla aikaa esittäytyä. Tämä pätee kaikkiin vaaleihin. Se ei ole peruste siirtää vaaleja.

      Esittämilläni toimenpiteillä mahdolliset jonot äänestyspaikoilla muodostuisivat ulos. Se on hyväksyttävä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *